Opinió / Rosa M Canela

Persones i històries. Memòria oral

Foto: Rosa M Canela

Encara feia fred, era a finals d’abril del 2006, i en un raconet, a tocar del seu mas, la vaig trobar, ben arrupida, escalfant-se amb el sol de la tarda. Des d’aleshores el record de la Bienvenida Solé de Sant Magí de la Brufaganya m’ha acompanyat.

La buscava per entrevistar-la per un recull de llegendes de la Conca de Barberà en el que estava treballant. Un amic em va dir que ella podia ser una bona informant i explicar-me contalles de Sant Magí, tot i que m’avisava que era un dona peculiar i solitària, i com ell deia “una dona d’abans, que no coneixia món”.

Sabia moltes històries, i en lloc de fer-li una entrevista, amb el guió que portava preparat, vam acabar conversant de molts temes, de la vida, del pas del temps, i també d’aquell racó de món: la serra de la Brufaganya, que ella tan bé coneixia i estimava. Va ser una llarga conversa, i vaig marxar amb històries i amb consells, amb reflexions i amb contalles de Sant Magí. M’enduia el que buscava i molt més.

Aquell dia em vaig adonar de com n’era d’important, pels que recollim memòria oral, anar a conversar més que a entrevistar, fent aflorar records, vivències… Escoltar i recollir el testimoni de la gent gran és realment un privilegi, t’ensenya molt i et fa adonar de tot el que guarda una sola persona, de tot el que sap i ha viscut, del que va aprendre dels pares, avis…, i aquests dels seus, en una llarga cadena de transmissió… Darrera les històries hi ha persones, i darrera les persones hi ha moltes històries grans i petites, familiars, íntimes…

Un temps després vaig saber que a la Bienvenida l’havien portat a una residència, a ella i a les seves històries…

fitxacanela

Deixa un comentari

