Alex Rebollo / Setmana Medieval

I la història de Montblanc?

Valorar el rigor històric dins de la Setmana Medieval de Montblanc és quelcom que cal realitzar preguntant-se abans si és possible establir un concepte com aquest en una festa que es basa en una llegenda. La resposta seria fàcil si la Setmana Medieval només signifiqués la representació de la Llegenda de Sant Jordi, la Princesa i el Drac, una llegenda no té la obligació de respondre fidelment al temps en què s’esdevé. Però en el moment en què s’hi associa tan clarament el passat medieval – real i documentable – de Montblanc s’imposa la responsabilitat moral d’explicar-lo i mostrar-lo de la forma més acurada plausible.

Les intencions inicials de l’Associació Medieval vers la història eren presents i per a tal efecte es creà una comissió cultural per mirar d’adaptar el màxim la festa al període. Aquest grup de treball estava encapçalat i suportat per estudiosos montblanquins, en cap cas, però historiadors que dediquessin la seva vida professional a la història. D’aquesta comissió en sortí la divisió de les quatre cases nobiliàries triant-les de forma aleatòria, però podent-les ubicar en el Montblanc medieval. També es realitzà l’assessorament històric a la comissió de vestuari amb l’estudi de bibliografia al respecte i l’observació de l’art plàstic de l’època, establint les directrius tipològiques i morfològiques dels vestits. No exemptes d’una relaxació amb els anys que ha seguit més aviat models més propis del cinema o l’espectacle en general que no pas de les mostres reals que varen plantejar-se en un principi.

Alhora, la creació dels actes també comptà amb la participació de professionals del món de la història com el director de l’Arxiu Comarcal de la Conca de Barberà, però en certa forma constitueixen col·laboracions gairebé anecdòtiques.

A mesura que la festa s’anava engrandint també ho feien les necessitats de nous entreteniments en els que no sempre es demanava l’assessorament de la comissió cultural i alhora de vegades les suggerències que aquesta aportava no eren ateses. Això portà a que alguns dels membres del grup es desvinculessin de la Junta de l’Associació i per tant la festa es quedés sense un òrgan intern a qui recórrer en matèria de veracitat històrica. Val a dir, però, que molts d’aquests estudiosos seguiren i segueixen resolent dubtes de caire històric sempre que se’ls consulta però des de fora de l’organització i sense assumir cap tipus de responsabilitat sobre el resultat. Aquest fet serà l’origen de certes distensions, eixamplades amb el pas dels anys, en les premisses originals i on sembla que va primar l’espectacle per sobre de la història.

imatge100x100-1.do

Representació l’any 1992 a Santa Maria de les corts de 1414 que van tenir lloc al convent de Sant Francesc Foto: Ass. Medieval.

Des d’aleshores la major o menor implicació d’historiadors o erudits en la matèria dins dels diversos actes de la Setmana Medieval respon únicament a la voluntat i el grau d’interès que té vers la veracitat històrica el director de l’acte en qüestió que s’encarrega de buscar l’assessorament que creu oportú. O la pròpia implicació de la junta i el president com en el cas de la junta dels anys 2000 a 2004 que maldà per la contribució de la festa al coneixement del passat medieval de Catalunya. Prova d’això serà la realització l’any 2004 de les I Jornades d’Història Medieval de Montblanc, un cap de setmana que aplegà diversos medievalistes catalans impartint col·loquis i conferències a l’entorn d’una determinada temàtica però dins del període de l’Edat Mitjana. Disputes internes dins l’Associació dugueren canvis en el cartipàs de la junta, fent que mai s’arribessin a convocar unes segones jornades d’història medieval.

Sense necessitat d’entrar en tots i cadascun dels detalls que implicaria un estudi a fons de la història dins la festa, però si des d’una visió general, es pot dir que el rigor històric dins la Setmana Medieval de la Llegenda de Sant Jordi de Montblanc és, en certa forma, paradoxal. Si bé algunes de les seves parts presenten bones i acurades pautes de recreació històrica, d’altres esdevenen autèntiques faltes al passat montblanquí. A tall d’exemple, mostrar un Montblanc medieval regit pels patriarques de tres famílies, el veguer i el rei és deixar de costat a moltes altres famílies montblanquines com els March o els Marçal que gaudiren de similars estatus com testimonien els seus blasons emplaçats en diverses construccions de la vila. I resulta la pèrdua d’una oportunitat de remarcar la singularitat de la governació local en tant que fou el primer municipi que s’instituí a Catalunya, l’any 1284 per ordre de Pere el Gran. Però sobretot, i per altra banda, es mostra una part mínima de la població de la vila i poc, o molt poc, se’n parla dels pagesos, menestrals o artesans montblanquins. A cops sembla només interessar-li la pompa i el luxe d’unes classes benestants – no exemptes d’exageració – i deixant de banda la majoria dels habitants.

ple2000

Els regidors amb la gramalla per celebrar el ple medieval l’any 2000. Font: ACCM. Fons Ajuntament de Montblanc.

La fervent necessitat d’un canvi de mentalitat i d’aproximació als professionals de la història del món acadèmic dins del si de l’organització és indiscutible per tal de respondre correctament al deure moral que té la festa vers la història de la Vila Ducal. Si bé és cert que la Setmana Medieval ha beneficiat enormement – en els aspectes de promoció econòmica, turística i mobilització ciutadana – a Montblanc, la creació de falsos mites històrics i d’un passat tergiversat fan que la seva contribució amb la història montblanquina no arribi al mateix llindar. Fet agreujat amb la desinformació d’aquestes deformacions o la nul·la advertència al visitant de la natura fictícia d’allò que està observant.

Emparellada amb aquesta renovació dels preceptes organitzatius caldria una modificació del model que, sense necessitat de caure en una rigidesa històrica inamovible, integrés historiadors i professionals així com institucions i entitats relacionades amb la història i amb plena vinculació al territori. El resultat esdevindria una festa amb plena contribució a Montblanc, en l’aspecte econòmic, social, turístic i cultural i referent a tot el Principat.

Per a més informació veure l’estudi introductori del treball: Rabinat i Alamanda, una història. Escenes d’un matrimoni a la XVIII Setmana Medieval de Montblanc. 

fitxaautorAlex

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s